Filmrecensie: Don Jon **

Afgelopen woensdag ben ik naar de bios geweest. Ladies only, echt helemaal aan te raden. Hapjes, drankjes, een overload aan goodiebags met allerlei onzin en leuke dingetjes erin, en je haar, make-up en nagels kunnen worden gedaan. De sfeer is echt goed, en het kaartje kost maar 3 euro meer dan anders! En daarbij krijg je natuurlijk ook nog een film te zien. Oh en,  misschien leuk om te weten; de film die ze laten zien, is op dat moment nog niet officieel in premiere gegaan!

Zo’n Ladies only avondje is volgens mij in alle jt-bioscopen op een woensdag ergens in het begin van de maand. Staat vast wel ergens op hun site. Maar dat is niet waar dit berichtje over gaat. Want dat is de film Don Jon. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen voor het vertellen van het verhaal van deze film, dus laat ik eerst even de trailer zien;

De film gaat dus over Jon (Joseph Gorden Levitt), een simpele, tikkeltje ordinaire jongen. Maar dan eentje die elke dag zo ongeveer acht keer porno kijkt. Daarbij beweert hij dat hij dat lekkerder/leuker vindt dan een echt meisje. In de film krijgt hij een vriendin, de beeldschone en ook een beetje ordinaire Barbara (Scarlett Johansson). Barbara betrapt Jon na hun eerste nacht samen op het kijken van porno. Hij ontkent en zegt dat hij er nooit naar kijkt. Barbara gelooft hem en ze gaan weer verder.
Long story short, Barbara en hij gaan uit elkaar wanneer ze erachter komt dat hij nog steeds elke dag zo ongeveer 40 pornosites bezoekt. Het moraal van de film is (denk ik, het is niet letterlijk gezegd) dat je plezier moet kunnen hebben met jezelf (zonder porno) en dat je je ook moet kunnen verliezen in een ander.

Twee sterren, je kon het al zien. Nee, de ladiesnight vond ik echt helemaal super, maar de film een stuk minder. Er zaten heel wat grappige momenten in de film. Maar het was m gewoon niet!
Pas aan de laatste vijf minuten kwam het moraal naar voren. Het hele stuk daarvoor benadrukt vooral hoe belangrijk uiterlijk is, hoe meiden niet mogen zeuren als hun vriendje porno kijkt en hoe vrouwen niets voorstellen als ze niet goed zijn in bed. Vooral een film waarin je je aan het ergeren bent dus.
Nog een belangrijke jammer-factor is dat de trailer de film nog redelijk leuk laat lijken, terwijl de film best tegenvalt. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met Magic Mike, dat was toen ook niet echt zo’n succes, terwijl de trailer leuk leek.

Helaas, geen aanrader dus. Gelukkig was de avond alsnog erg gezellig!