Een eigen bedrijf starten is de droom van velen. Voordat je deze stap daadwerkelijk zet, is het goed om te weten wat er nu eigenlijk komt kijken bij het opstarten van jouw bedrijf. Daarom vind je in dit artikel een paar belangrijke stappen om rekening mee te houden.
1. Een bedrijfsplan maken
Allereerst moet je natuurlijk weten wát je precies gaat doen. Bedenk wat je kwaliteiten en de mogelijkheden zijn, verken de markt waarin je wilt opereren en bepaal een strategie. En ook erg belangrijk: een bedrijfsnaam bedenken.
2. Financieel plan
Naast een plan voor jouw bedrijfsvoering is het ook belangrijk om een financieel plan op te stellen. Hoe ga je alles financieren? Heb je bijvoorbeeld een financiering nodig?
3. Rechtsvorm
Je zult ook de rechtsvorm moeten bepalen. Wordt het een eenmanszaak? Of een V.O.F. of BV? De rechtsvorm bepaalt je aansprakelijkheid, de belastingen die je moet bepalen en de fiscale voordelen.
4. Administratie
Zorg dat uw administratie voldoet aan alle eisen. Dat betekent opzetten én bijhouden. Een Accountant kan u hier eventueel bij helpen.
5. Algemene voorwaarden en bedrijfsverzekeringen
Dek de risico’s voor uw bedrijf zo goed mogelijk af door middel van algemene voorwaarden en eventuele bedrijfsverzekeringen.
6. Inschrijven bij de KvK en Belastingdienst
Heeft u gecheckt of uw bedrijf aan alle voorwaarden voldoet? Dan kunt u uw bedrijf gaan inschrijven bij de KvK en de belastingdienst! Hiermee is uw bedrijf officieel een feit!