De kracht van audiovisuele middelen

Wanneer je een idee door wil sturen, is het meestal gemakkelijker om dit persoonlijk te doen in plaats van via e-mail of WhatsApp. Dat komt omdat geschreven teksten tot verwarring kunnen leiden. Audiovisuele middelen doorbreken de traditionele belemmering voor schriftelijke communicatie en zorgen ervoor dat je doelgroep de boodschap makkelijk begrijpt. Dat resulteert in betere discusses en samenwerking bij onder andere bedrijven en op scholen.

Duidelijkheid

Eén van de belangrijkste voordelen van audiovisuele middelen is duidelijkheid. Wanneer je een berichtje via WhatsApp of een e-mail verstuurd, weet je welke toon er in de brief wordt gebruikt. Voor de ontvanger kan die toon anders overkomen. HIerdoor kun je anders overkomen dan de bedoeling is. Door de boodschap met behulp van audiovisuele middelen over te brengen, kunnen zowel de ontvanger als zender het gedrag observeren, gezichtsuitdrukkingen observeren en horen op wat voor toon iets wordt gezegd. Daarnaast kun je door middel van audiovisuele middelen je boodschap verduidelijken.

Snelheid

Vroeger duurde de communicatie vaak weken of maanden. Tegenwoordig gaat het razendsnel en kun je op verschillende manieren communiceren. Denk hierbij onder andere aan videobellen. Dat komt vooral door de komst van internet. Het is een omgeving voor het overbrengen van een (zakelijke) boodschap, om te socializen en te entertainen. En ook is het een wervingskanaal voor bedrijven, zowel voor het werven van klanten als werknemers. De sterke opkomst van het mobiele internet voegt daar nog wat extra’s aan toe: altijd en overal verbonden (kunnen) zijn.

Behoud

Wanneer je je boodschap ondersteunt met audiovisuele middelen, word je boodschap beter overgebracht op het publiek. Men kan de boodschap beter onthouden. Wanneer je je boodschap alleen mondeling overbrengt, onthoud men circa 10%. Presentatiesoftware en videoconferenties kunnen effectieve hulpmiddelen zijn bij verbaderijgen en lezingen, omdat het publiek de informatie effectiever ontvangt en verwerkt dan bij traditionele benaderingen.

Media

Door audiovisuele middelen toe te voegen aan je presentatie, creëer je een multimedia-ervaring. Dit helpt je je boodschap aantrekkelijker te maken voor het publiek. Audiovisuele middelen ontbreken tegenwoordig dan ook zelden bij een mondelinge presentatie.

About Redactie

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top